Tuesday, May 05, 2009

THERE IS MAGIC IN SOLAT HAJAT

Aku mempraktikkan solat hajat semenjak dari tingkatan 3 lagi bukan sahaja ketika mengalami musibah tetapi bila-bila sahaja ketika berhajatkan bantuan Allah. Aku bukanlah dari golongan bijak pandai dan alim. Tidak juga kaya harta dan berkedudukan tinggi tetapi aku tetap percaya bahawa Allah akan memperkenankan sebahagian besar permohonan kita jika tidak semuanya. Jika tidak diperkenankan hari ini, mungkin esok atau pada satu hari yang baik pada masa akan datang. Jika apa yang diperolehi tidak yang terbaik, mungkin antara yang terbaik. Jika tidak antara yang terbaik, mungkin baik bukan sahaja untuk kita tapi untuk orang-orang disekeliling kita.Itu lebih penting. Hanya Dia yang maha mengetahui. Alhamdulillah, setakat ini aku masih bersangka baik dengan ketentuan Allah. Aku pernah melihat dan merasa the magic of solat hajat dan pasti ramai yang lain turut melihat bukti kebesaran Allah dan merasa nikmatnya. Mintalah dengan Allah, Dia pasti akan memperkenankan permintaan hamba-hambaNya. Tentu sahaja apa yang kita minta mesti bersesuaian dengan keperluan, kemampuan dan cara hidup kita. Kita tidak dapat semuanya dan segalanya. Perkara yang sama aku katakan pada Sleepyhead, usaha dan mohon kepadaNya. There is magic in Solat Hajat. Untuk Shaheera dan Aiman juga… There is Magic in Solat Hajat. Lakukan sendiri supaya Allah mendengar rintihan dan permohonan hambaNya.

3 comments:

Tahiyyah M. said...

Setuju. Kekadang kita leka dengan dunia sampai lupa semua hajat kita Allah yang granted. And actually we should seek for his blessings for all the things that we do. This entry is really a good reminder to me. Thanks!

Mentari, Hujan dan Pelangi said...

Mommy dearie,
May Allah bless us, our families and friends.

AUNTIDA said...

Kadang-kadang we get something better much later walaupun pada awalnya seolah-olah doa kita is not being heard. Allah always gives at the right time for the right reasons.